Uusi sosiaalinen innovaatio, Välittämisen SM-kisat tukee yhteiskunnan eheyttä, sosiaalista hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ja luo paikallista ja kansallista välittämisen kulttuuria. Kisojen takana oleva yhdistys, Välittämisen kansanliike ry kutsuu järjestöjä, kuntia, seurakuntia ja hyvinvointialueita organisoimaan SM-kisoihin ryhmämuotoista vapaaehtoistoimintaa sekä yrityksiä, yhteisöjä ja kansalaisia osallistumaan joukkueena kisakeikoille, joilla tuetaan muiden ihmisten ja ympäristön hyvinvointia.
Välittämisen SM-kisat toimii kisajärjestäjätahojen yhteistyö- ja ilmoittautumisalustana ja samalla markkinointi- ja ilmoittautumisalustana joukkueiden kutsumiseksi matalan kynnyksen kisakeikoille.
Ensimmäiset Välittämisen SM-kisat järjestetään 1.4.-31.5.2025. Kisoissa on tarjolla kisakeikkoja, joilla voidaan joukkueen valinnan mukaan kohdata esimerkiksi lapsia, nuoria, ikäihmisiä, vammaisia, mielenterveyskuntoutujia, maahanmuuttajia, tai toimia luonnon ja ympäristön hyväksi ym. Kisakeikoilla voidaan esimerkiksi ulkoilla yhdessä, pelata, musisoida, laulaa, tanssia, leipoa, järjestää lettukestit, auttaa ruoka-avussa, lajitella tavaroita tai tehdä talkootyötä ja toimia luonnon ja ympäristön hyvinvoinnin hyväksi.
Kisoissa voi tehdä näkyväksi jo olemassa olevaa toimintaa tai kisakeikkojen järjestäjät voivat kehittää uudenlaista kohtaavaa vapaaehtoistoimintaa.
Kisoihin kutsutaan osallistujiksi meitä kaikkia, kuten yritysten, yhteisöjen, seurojen, oppilaitosten, päiväkotien, harrastusryhmien ja kansalaisten kokoamia joukkueita.
Kokoa joukkue, ilmoita se kisaan ja tsekkaa lajitarjonta ilmoittautumissivulta oman kunnan kohdalta. Valitkaa kisatarjonnasta sopiva kisakeikka ja nimetkää joukkueenne yhdyshenkilö, kapteeni.
Arvostamme osallistujien kisassa antamaa aikaa. Huhti-toukokuun aikana kisakeikoille osallistuvien joukkueiden jäsenet kerryttävät joukkueensa pisteitä. Pisteiden kertymistä kuvataan tarkemmin säännöissä.
Lämpimästi tervetuloa mukaan kisakeikkojen järjestäjiksi ja osallistujiksi!
Käytämme sivuillamme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen, kävijätietojen seurantaan, viestinnän kohdentamiseen sekä kotisivujemme kehittämiseen.